Wednesday, October 31, 2018

MUZIUM BERUAS bukti kewujudan"Kerajaan Gangga Negara"

Post oleh : Tourism Manjung | Rilis : October 31, 2018 | Series :
MUZIUM BERUAS bukti kewujudan"Kerajaan Gangga Negara"


Muzium Beruas terletak di Beruas, Perak iaitu dalam jajahan daerah Manjung. Muzium Beruas merupakan salah satu muzium yang terdapat di negeri Perak Darul Ridzuan yang telah diwartakan untuk menyimpan dan memaparkan sejarah di kawasan Beruas. 
 

Pada 23 Mei 1995, Muzium Beruas dengan rasminya diserahkan kepada Pentadbiran Kerajaan Negeri Perak Darul Ridzuan. Majlis penyerahan tersebut telah disempurnakan oleh Ketua Pengarah Muzium Negara kepada Y.B Setiausaha Kerajaan Negeri Perak. Muzium beruas telah dibuka kepada orang ramai pada Julai 1995 Muzium ini telah dibuka secara rasminya pada 8 Disember 1998 oleh Menteri Besar Negeri Perak pada masa itu iaitu Y.A.B Tan Sri Dato' Ramli Bin Ngah Talib.



Terdapat banyak pameran dan artifak yang didokumentasikan dengan baik dan di jaga rapi di muzium ini. Muzium Beruas telah mempamerkan sebanyak 300 artifak sejarah zaman Kerajaan Gangga Negara dan Raja Beruas yang ditemui hasil daripada penelitian dan carigali sejarah tahun 1991.



Adalah dipercayai bahawa Kerajaan Gangga memerintah kota ini dan Daerah Dinding (Daerah Manjung sekarang). Terdapat beberapa versi raja-raja Kerajaan Gangga. Satu versi menyatakan bahawa dia adalah pemerintah dari Kedah dan versi lain menyatakan bahawa dia adalah Raja Khmer dari Kemboja.
Tempat ini dipercayai menjadi tempat pertama Islamisasi di Malaysia. Budha dan Hindu dipengaruhi di sini berdasarkan penemuan arkeologi artifak yang berdekatan.

  • Raja-raja dari Acheh mungkin telah memerintah kerajaan ini berdasarkan batu nisan yang terdapat di sini.
  • Sultan Mahmud Shah dari Melaka dipercayai telah menaklukkan kerajaan ini ketika dia memerintah Melaka dari 1488-1511.
  • Orang Cina yang dipengaruhi dapat dilihat dengan penemuan porselen dan pottery lain yang berasal dari China.

Menurut akaun oleh Tom Pires, seorang Portugis, Beruas merupakan pelabuhan dagang yang berkembang pesat pada awal abad ke-16 disebabkan lokasinya yang strategik. Sungai Beruas boleh dilayari 90km ke tanah besar Tanah Melayu. Walau bagaimanapun, semua ini berubah apabila berlumpur bermula pada abad ke-17.



Muzium ini terletak di pekan Beruas lebih kurang 40 km dari bandar Ipoh dan 20 km dari Bandar Sitiawan. Muzium ini dibuka pada setiap hari dan yuran masuk adalah PERCUMA. 

Alamat : Jalan Besar, 32700 Beruas, Perak.
Tel: 05-6740 160
Waktu Operasi : Setiap Hari (10.00 am - 5.00 pm)
Tutup : Jumaat (12.15 pm - 2.45 pm)


Bahagian Pelancongan
Jabatan Pembangunan Komuniti dan Sosial
Majlis Perbandaran Manjung.

google+

linkedin